כל הפרוייקטים החדשים של כל חברות הבניה המובילות

האם מחיר למשתכן צפוי להוזיל את כלל שוק הדירות?

האם מחיר למשתכן הוא הפתרון שמתאים לכלל האוכלוסייה וכזה שיפתור את מצוקת הדיור?

האם מחיר למשתכן הוא הפתרון שמתאים לכלל האוכלוסייה וכזה שיפתור את מצוקת הדיור?
מחיר למשתכן שקבע השר כחלון, עומדת לשנות את מחירי הדירות לזכאים. אך האם מחיר למשתכן הוא הפתרון שמתאים לכלל האוכלוסייה וכזה שיפתור את מצוקת הדיור
 
בימים אלו כשמדברים על פתרון למצוקת הדיור, עולה פתרון מחיר למשתכן. מישהו עדיין זוכר שבעבר היה שר אוצר בשם יאיר לפיד שניסה להעביר חוק הנקרא מע"מ אפס לדירות חדשות? כאשר הבטיח שר האוצר דאז לפיד כי עתיד מחירי הדירות עומד להשתנות לחלוטין, חלה האטה ברכישת דירות חדשות בשל ההבטחה כי החוק יקנה הנחה משמעותית לזכאים. ברגע שנפל חוק מע"מ אפס ולאחר נפילת הממשלה, בשלהי שנת 2014 ובשנת 2015 חלה עלייה משמעותית בביקוש לדירות חדשות. ניתן להסביר זאת בכך שברגע שאנשים החליטו על רכישת דירה חדשה בשל ההטבה במס, הם נשארו בהחלטתם, על אף השינוי וביטולו של הצעת החוק. והנה, כעת מבטיח שר האוצר משה כחלון כי הפתרון לבעיית הדיור הוא בפרויקט "מחיר למשתכן".
 
מי זכאי לרכוש דירה במחיר למשתכן?
בניית פרויקטים חדשים עבור הזכאים בהנחה משמעותית של כעשרים אחוז ממחיר השוק הקיים בסביבת הפרויקט החדש. כך למשל בעפולה מדובר על דירה חדשה עתידית במחיר של כ-660000. המדינה למעשה עורכת מכרז קבלנים. הקבלן שייתן את ההצעה הנמוכה ביותר למטר רבוע זוכה במכרז וכך יוכל למכור דירה במחיר נמוך ממחיר השוק. ישנם מספר קריטריונים בהם צריך לעמוד בכדי להיות זכאי להגריל דירה במסגרת מחיר למשתכן לדוגמה: * על הרוכשים להיות לפי ההגדרה מחוסרי דיור- אין בבעלותם דירה. * זוגות נשואים/ידועים בציבור או רווקים מעל גיל 35 או משפחות חד- הוריות עם ילד אחד לפחות מתחת לגיל 21 החי בבית.
 
הערים בהם צפויים להבנות הפרויקטים הם מגוונות וחלקן נחשבות כערי פריפריה, אך עדיין, המטרה היא לתת פיתרון למצוקת הדיור ותוך כדי עושה הממשלה מאמצים לקרב את הפריפריה למרכז (על ידי סלילת כבישים מהירים ורכבות והן נתינת הטבות מס למפעלים וחברות שייבחרו להקים את עסקם בערים הקטנות יותר). בכל מקרה, כבר כיום באותם ערים נרשמת עליה בביקושים בשל העובדה שעדיין ניתן למצוא שם דירות חדשות במחירים שבמרכז נחשבים לחלום.
 
אז האם באמת מחיר למשתכן הוא הפתרון למצוקת הדיור?
מומחים וכלכלנים רבים נותנים את דעתם בכל הנוגע למחיר למשתכן. יש אומרים כי בשל הביקוש שילך ויגדל בפריפריות, הביקוש במרכז הארץ ירד ויחד עם הירידה בביקוש תהיה ירידה במחירים. יש המצביעים על כך כי שוק הדירות כשוק תחרותי עשוי להיות מושפע לטובה מפרויקט מחיר למשתכן. באזורים שבהם יבנו דירות במסגרת הצעת השר כחלון, תחול ירידה במחירי הדירות בכדי ליצור אטרקטיביות ולהציע לקונים הפוטנציאלים לרכוש דירה בהנחה מסוימת וללא כל עמידה בתנאים וסטנדרטים הקיימים בפני אלו שרוצים להגריל זכות דירה בפרויקט מחיר למשתכן. וכך, קבלנים רבים מזמינים כבר היום לרכוש דירות שאינם במסגרת מחיר למשתכן אך במחירן הן זולות יותר ממחיר השוק. בשל העובדה כי מחירי הקרקעות בפריפריה זולות יותר מהמרכז, ניתן לבצע שינויים רבים במחירים ועדיין לצאת ברווח לטובת הקבלן. מאידך, יש הגורסים כי מחירי הדירות יישארו כמות שהם, בשל העובדה כי מחיר למשתכן הוא כפלסטר לפצע עמוק הרבה יותר. הפרויקט יפתור בעיה למספר בתי אב שעליהם אגב, להשיג סכום של הון עצמי בלתי מבוטל וכך בעצם החוק שוב פוסח על אנשי המעמד הסוציו אקונומי הנמוך. ימים יגידו לאן שוק הדיור בישראל הולך והאם פתרון השר כחלון הוא אכן זה שיפתור את מצוקת הדיור.
 

כתבות ומאמרים